onsdag 8 april 2009

Stor i orden liten på jorden

Oj ....den här dagen kan ha många rubriker...Den började bra och skulle kunnat kallas ; Veronica Anti Jante! Sedan fortsatte den och skulle då kunnat heta; Veronica vs Långsele Skola....hm morr för tanter som vänder papper ....Och till slut så skulle rubriken kunnat bli Kris och Panik, Farfar kommer!!!

Jag börjar väl med Anti Jante för det känndes förståss roligast. Jag har sett en Yoga lärar utbildning som jag sååå gärna vill gå. På distans i fyra terminer och träffar i Umeå. Passar mig perfekt. Men den kostar för mycket och jag skulle kunnat ge upp där. Men jag vill så gärna så jag har funderat på att söka fondmedel från nånstans ifrån...Hmm Jag tittade idag på Sollefteå Kommuns sida och hittade en fkulturfond som man med en kort beskrivning på ett email formulär kunnde skicka in en ansökan på. Japp sagt och gjort, klart. Sökte vidare och hittade ett idrottsledar stipendium ....kruxet där var bara att man skulle bli nominerad av nån annan...Äh....Jag anmäler mig själv tänkte jag. Ärligt erkänner jag att jag nominerar mig själv och vill ha pengar till min Yoga. Bra va!? Man får inte vara blyg om man vill komma nån vart här i livet. Så om det är nån här som vill göra mig en tjänst så säg till dom på kommunen att Veronica är bäst som ledare i kommunen och förtjänar att vinna!! Kom igen,

Sedan kommer rubriken Veronica vs Långsele skola....usch....Den historian börjar egentligen för flera veckor sedan. Suck. Eftersom vi jag och Micke är separerade och bor på varsin sida om Långsele skola så har vi naturligt valt att placera Arvid där till hösten då han ska börja i F6 som det heter. Tror jag´...jag kan inte mycket om skolvärlden från föräldra pespektiv men en sak vet jag . Att man får välja i vilken skola man vill placera sitt barn. Arvid tillhör egentligen en skola som ligger i Öhns bby men den är förlångt i från Micke, och skulle han vara skriven hoss Micke så tillhör han Helgum ...och det är för långt för mig. För oss skulle det betyda 8 mils körning per dag.....det håller inte...Så alltså så har vi valt Långsele som bli ca 2 mil per dag för oss varken Arvid är hoss mig eller Micke. Glad ihågen var vi för även en kompis har valt samma skola. Men så kommer då budget tanterna fram och tänker till ordentligt hmm .....Nä jag orkar inte.....Det hela slutar på att dom har jiddrat fram och tillbaka så hans kompis Mamma har gett upp och placerar honom på den skola dom föreslår för deras personal planering går bättre ihop.. Även fast hon med tre barn under sex år måste köra en omväg och att killarna inte får följas åt. Arvid börjar själv till hösten och nu har förstått att han är föremål för en soppa som diskuteras med höga röster i telefon , med pappa ´, med dagis personal mm mm. Han ser så olycklig ut nu när han inte får börja på Helgum med sina andra kompisar så det skär i hjärtat......... Om han bara fptt med sig sin en kompis som var meningen....jäkla kä--ingar. Som om det här året inte har varit tuft nog. Ska jag flytta till Helgum tro? Näe alltså det går bara inte....jag kan inte bo i Helgum...Hur ska jag göra!!! Hjälp. Nån. Blä....Jag vill att det här livet, året ska börja flyta på snart. Nyss gärna..........

Ja då var det Panik farfar kommer....Oj oj. I går när jag var och tränade så var Mamma här och var barnvakt åt Arvid. När jag åkte så sa jag till Mamma "skit idisken jag tar den när jag kommer hem. Det är bättre du och Arvid får leka och så" Ja visst sa mamma och jag for just före maten. När jag kommer hem glad ihågen så möter jag mamma i hallen lite lätt sliten. Och oj oj oj inte nog med att disken faktiskt var kvar den såg ut att ha vuxit...konstigt. Så har Arvids rumm genomgott en förvandling som inte är av denna värld!! Alla möbler står i dörr öppningen skrivbordet, rullvagnen med tidninger, tv bänken , stolarna, mattan var i hop rullad i ett hörn.." Vi har lekt tåg" säger mamma. Jaaa.....jag ser det...men hur kom ni ut? Eller kanske hur komm Arvid in till sängen ?? Kl var 21.15 ca och jag antog att han låg och sov. "Jo Arvid sover" Men han ligger i din säng. Ja ha jadet förståss, för vem vill sova i ett bombnedslag? Ja ja sent var det och jag ramlar in i duschen och i säng. Och eftersom jag jobbade idag och är hemma ca 17.00 så när Farfar ringer och säger att han med fru ska komma över med ett påskägg till Arvid. Ja då utryter paniken kan jag ju lätt påstå. Dom har inte hälsat på sedan flytten och vill säkert se hur barnbarnet har det med sin mor.....Å. Vet ni att disken -den åkte in i skåpen odiskade kastruller , bestik och tallrikar svisch vad det gick undan. Allt sopades undan -utom tre kaffe koppar som jag svabbade av -måste ju bju på kaffe. Jag tackade min lyckligan stjärna för att jag bakat en morotskaka till påsk. Men när jag ska sätta på kaffet...suck..då visade det sig att det var slut...Mamma kokade igår och inte visste jag att det tog slut...Uhu hu . Ja ja in vidare på rummet och fick faktiskt i ordning Arvids rum någelunda. Arvid kom och undrade vart middagen var som jag hadde lovat för en kvart sedan- Här, jag rycker åt mig ett ballerina kex paket. Ät!

Usch vilken upp och ner dag....Är trött ska sova. Hoppas jag vaknar till en helt ny värld i morgon.

1 kommentar:

  1. Oj oj oj, älskade vännen. Hoppas verkligen att du får sova gott och vakna upp i morgon med lite nya krafter. Vad ska jag säga: Vad gör det om hundra år när allting kommer kring... Hakuna matata. Stay cool!

    Löv sis!

    SvaraRadera