söndag 31 maj 2009

Plötsligt händer det!

Tjoho! Arvid cyklar!! Ta da efter dagar och åter dagar, i regn och i sol. Så helt plötsligt så tar killen upp cykeln och trampar iväg. Det finns inte ord, ja från mig i allafall. Arvid däremot har ord så det räcker till och blir över :) Ska vi ut och cykla nu? Ska vi ut och cykla nu? Osv osv.. Ja men visst! Fram och åter ner till Mormor ett par gånger åsså några varv på gräsmattan.




Eftersom jag har en ful ovana att ta minnesbilder så får jag leta i arkivet för att få fram lite bildbevis på att jag 1. Har en son ( Man kan ju undra eftersom jag aldrig får till ett kort) 2. Han har en cykel. 3. Här övar vi i fjol sommar i regnet.




Vi har faktiskt haft ett underbart väder och några kort fick jag ju till. Bla ett klassiker kort. Arvid i skott kärran vi rosa huset. Första kortet på Arvid i en skottkärra var just där, fast det var Faster Anso och Onkel Jon som tog det. Men här är årets.






Det var tidigt på lördag förmiddag och vi hadde fortfarande inte förstått att det var sant! Värmen är här! Därav både lång byxor och långärmat. Men det ordnade sig snart och nu på söndag kväll så är det kylbalsam som gäller på arvids axlar....att man aldrig lär sig.



Klädseln ordnade till sig men.....finn ett fel. ..Jag säger det sedan om det inte är nån som hittat det. Och du Eigel får inte gissa för du vet :)

Eigel har klippt gräset och rivt sängen som var i första boden så nu är den tom. Där ska det bli lekstuga tänkte jag. Hadde det som sommar projekt men det verkar gå snabbare än vad jag tänkt. "-Inte undra på att du planerat hela sommer till det här sa Eigel, ni fikar ju bara. " Thi hi jag vet!


Vi har en ganska trevlig syselsättning när vi är i Åsmon. Det är att göra upp var och när vi fikar. Här är en fika på baksidan av rosa huset och Mamma och Nisse kom upp (med bilen ca 700 m , det är liksom också tradition att man åker bil 700 m fram och åter och hämtar div. socker , mjöl o dyl. När vi avslutade fikat så bestämmdes att efter lunch så skulle vi äta mors-dags tårta (på lördag, det är lika bra att börja i tid, hur ska man annars få i sig en hel tårta?) hemma hos Mamma.


På söndag så tänkte jag bjuda på rabarberpaj nere vid Nämforsen och hällristningarna som morsdags present. Men faktum var att vi hadde ju fikat tårta strax innan och ja...vi bestämmde att det fick bli en fika fri utflykt....Hmm det känndes inte rätt så i sista minuten så kokades det kaffe och ner packades kex och skorpor. OM vi skulle bli sugna. Hihihi klart att vi blev det!! Eigel som är ny invig i våra rutiner var otroligt imponerad över hur mycket vi åt. Frukost, fika, lunch, fika osså kanske fika igen och sedan middag. Japp det är så man får dagarna att gå och det är häääärligt.

Arvid och Eigel tog årets första dopp i älven. Dokumenterat på flintakameran eftersom min var...hemma....På väg upp till bilen så fick Arvid ur sig en typisk kommentar för sin genaration. Det är spångar och broar över bäckar och diken. Springandes på dem så säger Arvid

"- Man får inte trampa på barr!" "-Gör man det så är man död och får börja om från början"

-Ähh ??? Hur går det om man är död Arvid? Dataspels generationen...


3 kommentarer:

  1. Åh raringar så härligt ni verkar ha haft det!!! Hoppas det inte svider för mycket på ArreBarres armar. Inte dumt heller att få lite extra arbetskraft, så att det finns mer tid till fika menar jag, hi hi.
    Puss på er!
    /Anne-Sofie

    SvaraRadera
  2. Puss och kram. Vi har haft det bra, skönt faktiskt.// Thi hi

    SvaraRadera
  3. Men herre gu´! Jag glömde jo totalt bort att gratta Arvid till den stora bravaden: Bravo Arvid! Vad kul att kunna cykla HELA sommaren!!!
    Kram från Moster Anso

    SvaraRadera