söndag 27 december 2009

På banan igen

Hej hopp och god fortsättning på Julen !

Idag den första icke jul dagen och ledig har varit som en gåva från himelen. Tack Jesus!
De är liksom underbart med julen, men skönt som bara den när den är över. Årets Jul blev dock bättre än vad jag väntat mig. Mycket tack vare att Benny var hemma med Jessika. Men även för att jag fick lov att inte veta vad eller vart jag skulle vara eller göra. Hänsynsfulla anhöriga som förstod att jag skulle vara vilsen utan Arvid och gärna ville vara obokad för att få vara "i nuet" och göra det som känndes bäst.
Uppesittar kvällen en på hälsning i Annas nya hus, deras hus brann ju ner strax innan första advent och dom har bott hos hennes Mamma hela familjen på två vuxna och tre barn. Underbart kul att se dem i sitt "nya" hus och ordna för julen. Sen blev det pulkakväll i backen, somnade gott på Mammas soffa till en film, precis som jag gjorde när jag bodde hemma. Nostalgi- skönt.
Tomtegröt med Mamma familjen, underbar jullunch och slappar skön dag med julklappsutdelning hoss Pappa familjen, sedan spel med Benny, Jessika och Eigel på senkvällen. Och ja jag (eller vi ) vann!! Jag måste vinna det är bara så annars spelar inte jag spel så det var tur för ju friden att jag eller vi var det ju ) vann. Vi spelade "Med andra ord" det var jag och Eigel mot Benny och Jessika. Och det fanns fler med vinnar skalle runt bordet måste jag säga :) hihi.
Julnatten vakades ut .... Och så var det nästan över och riktigt trevlig alltihop!

Juldagen hadde vi Julafton på kvällen hos mig och Arvid. Tomten kom med klappar och jag hadde faktiskt lyckats skrapa ihop en hel del mat, konstigt hur går det till egentligen, man köper lite här och rullar lite där och vips så rymms man knappt vid bordet.... Glögg, pepparkakor och mandariner till förrätt och hem godis till efterrätt. Mumms!

Annandagen var jag och Arvid till Morfar och Anneli och såg på film och fikade.

Och dagen idag då? Jo alltså inatt har det absolut vräkt ner snö....på min bil bland annat..som hadde kupévärmaren igång. Måste jag säga att det var en stor isbit som inbrytar kungen Veronica skulle försöka sig på i eftermiddag....nä tänkte väl det.

Dagen hadde gått i det lata tecknet och framemot eftermiddagen när jag fick upp farten så tänkte jag kasta papperinsamlingen och kartonger från jul. Jag föreslog för Arvid att han kunde hänga med på skidor om han ville. Jo visst ville han det-han var väl också less på soffan- kruxet var bara att han tog på sig slalom utrustningen han fick i julklapp. Hmmm.. Ja ja tänkte jag det går väl an. Fast när han stog mitt på lägdan och beklagade sig över avsaknaden av fart så ....ja varför inte. "Hoppa in i bilen så far vi till backen". Hoppa och hoppa....ja bort isen kanske...En dörr visade sig funka. Passagerar dörren. Vi fick krypa in där båda två och dra med oss skidorna in sist. Motorvärmar kabeln var en enda stor isklump så den fick åka med på huven fastlindad runt vindrutetorkaren. Dom var jag dock väldigt noga med att knacka loss i år-det kostar för mycket att byta motor varje gång det är isigt på rutan-aktade mig också för att få igång dom då dom med all säkerhet skulle knäckas av kabel knuten om dom gick igång.

Väl i backen så kändes det lite kallt...hm hadde inte kollat ute termometern för att kasta lite kartonger. Fyra åk sedan var vi hel nöjd och åkte hem som isbitar i en isbit! Jo då det visade sig vara minus 17 grader....Skönt att va hema igen -och ledig så vi hinner nog både tina fötter och bil.

Vi har det bra. När Arvid vaknade imorse så ropade han som vanligt på mig. Ja men komhit då ropade jag tillbaka. Ne kom du! Jaha tänkte jag förvånat sp jag tjavade över till honom och kröp ner och då säger han så här. "-Mamma jag trivs verkligen här i mitt rum. Visst är det fin?"

Suck, mitt hjärta svämmade över samtidigt som jag blickade ut över ett stort kaos med lego bitar och bilar och diverse leksaker. "-Jo Arvid , Det är så fint." Ler stor vid minnet....

2 kommentarer: