måndag 9 maj 2011

Förberedelse är viktigt

Om man, som jag nu tänkte, servera broccoli gratäng till middag så krävs det lite förberedelse.

Preppa sonen med info redan på morgonen. Och det lät så här:
-Jo, just ja det blir broccoligratäng till middag idag (kl 06.50)
-Nä, det äter inte jag.
-Jo o då! (stursk mamma) Det kommer var skinka i oxå (hoppfull mamma)
-Jag kan äta den utan broccoli och skinka.
-Men då är det ju bara sås kvar (uppgiven mamma)
-Då får du väl hä i nåt mer som jag tycker om då.

Måste jag säga att det las till en igrediens? Och vilken tror ni?

Spagetti.

Mumms, faktiskt! Och eftersom jag inte bara är mat-smart utan även mat-lat, så kan jag tipsa om att när det är fem minuter kvar på pastan så kan man klippa ner broccolin i samma vatten.
Mindre disk och mindre kastruller att hålla reda på. Piffigt!

2 kommentarer:

  1. skinka behövs inte går bra med kassler.
    Förkoka broccolin och lägg den i botten lägg tunna skivor av kassler ovanpå broccoli, blanda chilisås och grädde och häll i formen, strö över parmesanost också in i ugnen.

    Tala aldrig om för barnet vad det blir till middag, vill han inte äta så blir han/hon utan mat.

    Om man talar om att det finns barn som inte får mat för dagen och frågar barnet om han/hon vill avstå från sin middag och gå hungrig för att ett annat barn får äta sig mätt, intressant fråga när vi tar allt förgivet, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Tack men sånna här råd vill jag inte ha. Vi kommer alltid fram till vad vi ska äta gemensammt, vi är dock två som ska äta. Tycker inte att man ska köra över barn på det viset.

    Om du ätit middag med oss nångång så har du vetat att där avhandlas både världskrig och barn som inte ens har rent vatten.

    Har egentligen ingen anledning att förklara mig för dig eftersom du inte ens kanske skriva ut ditt namn.

    SvaraRadera