lördag 30 januari 2010

Klimatsmart!

Mitt intresse för mat har alltid varit stort. Det har varit speciellt viktigt sedan jag fick Arvid att laga bra mat och veta vad jag ger honom. Att det sedan innebär att gå i skogen och plocka blåbär och lingon om höstarna, plocka hallon och jordgubbar på sommaren, och att får ha ett eget land med broccoli, morötter och potatis i, det har liksom inte varit ett tråkigt jobb utan en självklarhet och en njutning rakt igenom. Att koka en rabarberkräm eller en egen köttsoppa är en lyx! Svartvinbärs marmelad eller en egen äppelmos till gröten, mumms! Jag älskart! Bra mat alltså.

Därför har det varit en alldelens underbar dag på jobbet idag. En utställning som handlar om matens påverkan av klimatet har invigts och på programmet fanns b la Carina Brydling med en fantastisk inspirerande föreläsning om bra klimatmat.

Det fick mig att förstå hur värdefullt det är att ha en egen täppa, en egen bonde, höns granne eller stövlar till skogen.


Se hennes sida, den är verkligen att rekomendera. Mycket nöje :)

http://www.matochklimat.se/Konsument/Klimatsmart/

Och väl mött i charken, grönsaksdisken på Ica eller Konsum. Och kom ihåg....det är vi som gör våra egna matval inte producenterna. Välj rätt......

//Kram

2 kommentarer:

  1. Helt rätt Vera! Kan sakna att inte ha en lokal bonde här.

    SvaraRadera
  2. Det kan jag förstå. Själv är jag väldigt bortskämd med både kött och grödor.

    Det är enklare att vara mat smart på landet :)

    SvaraRadera