söndag 11 oktober 2009

Jo just!

Måste bara berätta om en klassisk Åsmon grej. Jag kom på den nu när Anso sms:ade och undra hur det gått med bortforsling av Partytält och de 8 parkborden.

Jo, i helgen skulle alltså det sista av partytältet hivas ner och skickas tillbaka. Anna och Lilla Philip Arvid jag och Nisse packade och plockade under lördagen. Så långt allt väl. Sedan for vi upp på verkstan och skiftade däck på Annas bil , jag och barnen var på tomten vid rosa huset och spela boll, sedan vart det min bils tur att få vinter skor på, så långt allt väl, tanken om att få upp potatisen (den som inte hunnit frysa än) föddes och pärgräven åkte fram, ja kära vilken syn...Har väl aldrig liksom vänt av jordklumpar som var fusen för att hitta potatis, det fortgick ända tills skaftet gick av. Grr ja ja jag fick ihop en 10L hink med små små potatisar, dom hadde knappt växt nåt eftersom regnet eller nåt gav blasten blad mögel och då stannar tillväxten av.

Dagen tog slut och vi bestämmde att köra bort tält och bord dagen därpå istället. Uppe med tuppen så inställde jag mig vid 10-tiden. Det är regel om det ska arbetas att klockan 10 ä man på plats. Jag var ganska ivrig att komma igång eftersom det skulle bli några vändor till byn. Så vi kopplade på släpvagnen och backade upp. Hivade på två bord, det som stog längst bak fick vi dra en rem över för det stog så knasigt till, upp och ner, annars hadde dom inte rymmts. Sakta men säkert så drog vi iväg, jag i min bil och Nisse i Pickupen med tältet på. När vi parkerade så kollar jag i back spegeln....det ska man nog göra när man kör oxå.....i allafal om man har surrad last på.
Hm nu såg det lite tomt ut där bak! Hjälp.....ett bord var borta !? Va? Snabbt som ögat hoppade jag ur och hojja på Nisse "-Hugg tag här och lasta av vi måste åka och leta det andra bordet! Det är borta. Gud vet vem som fått det i skallen!! " Ja ni som vet vart snickeriet i näsåker är, vet att det ligger på andra sidan byn, så skammset längs storgatan åker vi och spanar....inget där, tur. Men i nipan ner då?....Ne....man alltså visst lastade vi på två bord? Heere gu...
I forssås på rakan där låg det så snyggt ett bord på "taket" med benen upp, vid vägkanten. Och ingen klämd under heller..Skönt!!

Och vad säger den arme Nisse! Fnissar glatt och "-De här händer bara när du är med"
Alltså Va?! ....De va väl fräckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar