söndag 22 augusti 2010

Höstpyssel

Saft och gelé görar dag =)
Av nån märklig anledning som jag nog aldrig kommer få svar på är: Varför räcker det inte med att göra en sak i taget? Som om det inte räcker med att göra saft, laga middag och diska. Nä..när man ändå håller på så kan jag ju lika gärna göra gelé också plus städa ur frysen på fjolårs bär.
Visste ni att man kan kolla gelantin halten i bärsaften om man blandar lika delar saft med lika delar sprit? Alltså när jag stog där med rödvinbärs saft som geléat till sig så börjar ju naturligtvis mat-hjärnan att snurra. Borde man inte kunna ha det här till nåt? Hmm...tänk er en skinkstek med rödvinbärs shot till. Vore inte det nåt? Ska fundera vidare på den idén...

Kräftfångst i natt. Vi skulle bara åka ner och kasta i en par burar för skojs skull. Det blev tillslut en packning bestående utav sex burar, ett metspö, ett kastspö, en vedlåda, yxa, en (?) stol, och sen ringde vi efter Mamma som kom ner med pickninck korgen, korv, mackor, saft
mm.

Av dom sex burarna så efter två timmar hadde vi fånga 50 kräftor! Tjohoo, vad skojsigt det vart. Mindre kul var det att det enda flötet vi hadde med oss satt på metspöet och naturligtvis skulle Arvid fiska med Kastspöet...Morr. På det satt endast en övnings kastar mutter.... När jag väl knutit om alla olika delar flöte, sänke, krok så att det såg ut som om en galen stressad mamma med för dåliga nerver hadde fixat till det så...ja då hadde fiskarna gott och somnat och arvid ville inte kasta nåt för det "är ju för mörk nu Mamma!" Ja ja...

Notering till mig själv. Gör i ordning dom dör fiskpinnarna iförväg nästa gång!


"Veronica on a stick" jag sitter på ett vedträ och äter grillkorv i tunnbröd i nattsvarta augusti natten. Livet kan inte vara bättre än just den stund man sätter sig ner efter mecket med linor och flöten och tar sig en kol grillad korv. Härliga tre sekunder..."-mamma! kolla burarna nu då? dom sticker ju ut snart" Nä nu är jag elak mot Arvid

Själv satt kungen i den enda stolen vi fick med oss och sippade på en drink från mormor, loka och svartvinbärs saft. Och kanske hadde ödlan som Nisse hittade i sina byxor dagen efter krupit upp i benet redan nu..=)


Mys med Mormor vid elden.

Underbara varma augusti natt, notera att mamma sitter i linne, det var så skönt ute.
Man kan även notera arvids indianmålning med kol i ansiktet












2 kommentarer:

  1. Men vad fan! Min jävla blogg uppdaterar inte när du har nya inlägg på din blogg. Fixade detta förut och nu har den gjort det igen. Varför?!?!?! Nu har jag ju missat massa skoj.... Fast det fanns ju kvar. Puss!

    SvaraRadera
  2. Ja jag såg det men trodde att det var för att du inte kollat på ett tag.

    SvaraRadera